Monday, August 31, 2009

Marhaban Ya Ramadhan..

MARHABAN YA RAMADHAN
1)Ramadhan bulan rahmat, keampunan, dan dijauhkan dari neraka.
pertama2 nya ucapkanlah syukur Alhamdulillah kerana kita diberi kesempatan untuk menjalani ibadah puasa di bulan ramadhan. di mana bulan ramadhan ini juga adalah bulan yang diberkahi, bulan rahmat, dan bulan keampunan.

telah datang kepadamu satu bulan dimana pada awalnya adalah rahmat,pertengahannya keampunan, dan pengakhirannya adalah dihindari dari azab api neraka”.
pada bulan ramadhan juga pintu neraka akan ditutup, dan Allah membuka seluas-luasnya pintu syurga untuk kita.


Wahai manusia! Sesungguhnya pintu-pintu syurga dibukakan bagimu, maka mintalah kepadaTuhanmu agar tidak pernah menutupkannya bagimu. Pintu-pintu neraka tertutup, maka mohonlah kepada Rabbmu untuk tidak akan pernah dibukakan bagimu.

2. Bulan ibadah.
dalam bersahur ada pahala, tidur juga dianggap ibadah, setiap nafas yang menyebut dan menginagti Allah juga adlah ibadah. Ibadah-ibadah ini pula diganda2kan ganjaran pahalanya. Dalam berbuka adalah keindahan, menahan diri menahan lidah menjaga hati menjaga mata, pahala datang berlipat ganda,belumba-lumba lah untuk ibadah.

Di bulan ini nafas-nafasmu menjadi tasbih, tidurmu ibadah, amal-amalmuditerima dan doa-doamu diijabah. Bermohonlah kepada Allah Rabbmu denganniat yang tulus dan hati yang suci agar Allah membimbingmu untukmelakukan shiyam dan membaca Kitab-Nya. Celakalah orang yang tidak mendapat ampunan Allah di bulan yang agung ini. Kenanglah dengan rasa lapar danhausmu di hari kiamat. Bersedekahlah kepada kaum fuqara dan miskin

3..Bulan Zero Syaitan
selama 11 bulan hati kita diserang oleh virus-virus kejahatan syaitan dan hawa nafsu. Asakan, bisikan demi bisikan dan godaan-godaan yang telah dilakukan oleh syaitan dan pengikutnya kadang kalanya melemahkan manusia dan membawa kepada kelalaian. Dan Allah member kepada hambanya satu bulan di mana semua syaitan-syaitan dibelenggu agar ibadah kita dapat dikerjakan dengan baik dan sempurna tanpa gangguan dari syaitan laknatullah.

Syaitan-syaitan terbelenggu, maka mintalah agar ia tak lagi pernah menguasaimu. Amirul mukminin k.w. berkata:?Aku berdiri dan berkata: "YaRasulullah! Apa amal yang paling utama di bulan ini?" Jawab Nabi: "YaAbal Hasan! Amal yang paling utama di bulan ini adalah menjaga diri daipada apa yang diharamkanAllah".

4. Bulan melawan hawa nafsu(tarbiyah diri)
setiap manusia diberikan hawa nafsu yang mana dilihat sebagai ujian bagi kehidupan kita. Hawa nafsu adalah sahabat syaitan dan musuh utama yang paling besar yag ada dalam diri manusia. Hawa nafsu ini yang harus diperangi habis-habisan.Hawa nafsu hanyalah mendidik hati manusia kepada kejahatan dan kesesatan. Memerangi hawa nafsu adalah jihad yang besar.

Nafsu dapat dikawal dengan berpuasa. Syaitan mudah memasuki ke dalam tubuh anusia melalui salur darah, dan perangi lah ia dengan lapar. perut yang terlalu kenyang hanya membantu syaitan dan hawa nafsu untuk bekerja. Berusahalah melawan hawa nafsu kita..

Allah telah berfirman :
“dan Aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan), kerana sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan...”
(Yusuf :ayat 53


5. Bulan keampunan, bulan silaturahim, bermaaf-maafan dan berkasih sayang kepada semua makhluk.

Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan " "Ya Allah tlg abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sblm memasuki bln Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yg berikut: Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada); Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri; Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya. Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali.

Dapatkah kita bayangkan, yg berdo'a adalah Malaikat & yg meng-amiinkan adalah Rasullullah & para sahabat, & dilakukan pd hari Jumaat. Oleh itu saya terlebih dahulu "memohon maaf" jika saya ada berbuat kesalahan, baik yg tidak di sengaja mahupun yg di sengaja

Muliakanlah orang tuamu, sayangilah yang muda, sambungkanlah tali persaudaraanmu, jaga lidahmu, tahan pandanganmu dari apa yang tidak halalkamu memandangnya dan pendengaranmu dari apa yang tidak halal kamumendengarnya.

6. bulan adanya lailatul Qadar dan solat tarawih.

solat tarawih hanya dilakukan apabila tibanya bulan ramadhan. Inilah satu-satunya solat sunat yang hanya dapat kita lakukan di bulan ramadhan tidak pada bulan yang lain. oleh itu rebutlah peluang untuk melaksanakan solat sunat tarawih dengan sebaiknya.

Pada bulan ini terdapat Lailatul Qadar (malam mulia), yaitu malam yang lebih baik daripada seribu bulan, atau sama dengan 83 tahun 4 bulan. Malam di mana pintu-pintu langit dibukakan, do'a dikabulkan, dan segala takdir yang terjadi pada tahun itu ditentukan. Sabda Nabi:

"Barangsiapa mendirikan solat pada Lailatul Qadar karana iman dan mengharap pahala, dari Allah niscaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu" (Hadits Muttafaq 'Alaih).

Malam ini terdapat pada sepuluh malam terakhir, dan diharapkan pada malam-malam ganjil lebih kuat daripada di malam-malam lainnya. Oleh itu, seorang muslim yang sentiasa mengharap rahmat Allah dan takut dari seksa-Nya, manfaatkan kesempatan pada malam-malam itu dengan bersungguh-sungguh pada setiap malam dari kesepuluh malam tersebut. Semoga Allah menerima amal ibadah kita, mengampuni, merahmati, dan mengabulkan do'a kita. InsyaAllah. Jom sama2 berusaha.:)

2 comments:

@iSYa YuSrA~ said...

salam wawa...
betul 2
banyak kelebihan ramadhan yg Allah sediakan untuk kita..

medan tarbiah kita sebenarnya- kita yang memilih-
moga sama2 beroleh rahmat sebanyak2nya sepanjang bulan ini=)

terbitanmukmin said...

salam..

nak tambah..
no 7: awal ramadhan itu bulan makan. hihi
pada bulan ramadhan lah kita dapat lihat manusia berduyun-duyun ke bazar ramadhan membeli lauk pauk dan makanan untuk berbuka. tp alhamdulillah, malamnya berduyun-duyun juga turun solat terawih. al-maklumlah, lama x merasai terawih.

pertengahan ramadhan itu, bulan tidur.
mari kita lihat berapa ramai orang tidur di siang hari kerana penat(alamak, kuliah x pegi, dsb).
tp alhamdulillah, malam harinya dapat bangun,tidak seperti bulan-bulan yang lainnya, untuk buat esemen yg tertinggal.
pada akhir ramadhan, bulan raya.
saat itulah nak wat ketupat, wat kue raya, beli baju raya dan shopping sakan, sampai lupa wang saku dah habis. tak pe, asal berbaloi. hihi..

sekadar selingan sahaja. :)